tisdag 29 augusti 2017

4 sätt att få igång en förlossning



Många kan ju gå över tiden och tycker att det är jobbigt att gå och vänta tills sitt barn ska komma ut. Men då finns det några knep som kan snabba igång förlossningen.


1. Färdknäppen! Tro det eller ej, detta är faktiskt den metoden som påstås vara allra mest effektiv! När vi har sex så flödar nämligen oxytocinet i våra kroppar och det ger en sammandragande effekt, samma sak när vi onanerar. Störst chans att sätta igång förlossningen blir det om kvinnan får orgasm vilket retar livmodertappen och kan ge sammandragningar om bebisen är mogen att komma ut. Om mannen får utlösning så ökar det också chansen eftersom mannen spermier innehåller en liten mängd prostaglandin som är ett hormon som används av läkare för att sätta igång förlossningen Prostaglandin mjukar upp livmodertappen så den börjar bli tunnare och öppnas. OBS! Gör ej om vattnet har gått.  Det här kan jag faktiskt lova att det funkar för när min första son kom till då hade min sambo och jag samlag och senare på kvällen så fick jag värkar och blödde lite som man ska göra när förlossningen är igång och morgonen därefter så gick slemproppen. Den här graviditeten som jag väntar nu så hade min sambo och jag också det när jag var i vecka 35 typ och efteråt så fick var kraftiga sammandragningar i 4 på natten.. så det funkar alltså!👍.
2. Hallonbladste sätter inte igång förlossningen, men det sägs att hallonbladste påverkar den och gör den kortare när den väl sätter igång. Börja med att dricka en kopp om dagen och öka sedan tills du dricker 3 koppar om dagen. Börja inte med hallonbladste innan vecka 35.
3. Ananas sägs kunna sätta igång förlossningen eftersom den innehåller något som heter bromelain enzym vilket kan mjuka upp livmoderhalsen. Men det är enorma mängder som man måste äta så det som händer är förmodligen att du får kraftig diarré långt innan du får i dig den mängd enzym som behövs.
4. Promenader kan sätta igång förlossningen eftersom upprätt ställning gör att barnets huvud trycker på livmoderhalsen och stimulerar så att den utsöndrar oxytocin. När du promenerar hjälper du även barnets rörelser ner i bäckenet och det kan mycket väl starta förlossningen. Om man har ont pga foglossning etc så kan man även prova att sitta på en pilatesboll och göra cirklar med höfterna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar